I en ny rapport af det norske ernæringsråd, der skal udgøre grundlaget for nye, norske kostråd konkluderes det at reducere indtaget af kød mindsker risikoen for blodpropper i hjertet. De norske forskere har gennemgået de væsentligste, sammenlignende ernæringsstudier i verden, og ingen af dem viser ulemper ved at droppe kødet.
Rådet mener, at de gavnlige effekter sandsynligvis skyldes, at vegetarer indtager mindre mættet fedt og mere frugt, grønt, nødder og fuldkorn end kødspisere.
Herhjemme anbefaler Hjerteforeningen ikke vegetarkost til at reducere risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdomme, som er den næsthyppigste dødsårsag herhjemme, kun overgået af kræft.
Ernæringsforsker Ulla Toft på Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed og konsulent for Hjerteforeningen ser den vegetariske kost som et sundt kostmønster. Endvidere påpeger hun at blive vegetar skal være et bevidst valg hvor man sørger for at få erstattet de vitaminer, mineraler og proteiner som kød indeholder fra andre fødevarekilder.
Det norske ernæringsråd foreslår en grænse på 500 gram forarbejdet og rødt kød fra svin, køer og får om ugen, men det skyldes, at kødet øger risikoen for kræft i blandt andet tyktarmen.
Ulla Toft fremhæver dog, at hvis man følger kostanbefalingerne som Hjerteforeningen støtter, så skal man spise så meget frugt, grønt og fuldkorn, at der ikke er plads til de store mængder kød i kosten.
Læs hele artiklen på Ingeniørens hjemmeside.