En ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet har gennemgået den eksisterende viden på området og vurderer behovet for at justere anbefalingerne omkring D-vitamin indtag.
Ifølge Lone Banke Rasmussen, Seniorforsker fra DTU Fødevareinstituttet viser studier at D-vitamin tilskud i kombination med kalcium kan nedsætte risikoen for frakturer og fald hos ældre. Men i forhold til D-vitamin indtag og forebyggelse af andre sygdomme mangler der dokumentation.
Dette gælder blandt andet for sammenhænge mellem D-vitamin og udvikling af kræft, og negative effekter af høje D-vitaminniveauer i blodet kan ikke udelukkes. Manglende viden ses også i forhold til sammenhængen mellem D-vitamin og udviklingen af astma, allergi, sukkersyge, multipel sklerose, luftvejsinfektioner, influenza og tuberkulose. Arbejdsgruppen bag rapporten opfordrer til, at der igangsættes undersøgelser, som kan bidrage til at afklare, om der er sammenhænge.
På baggrund af den eksisterende viden tilråder arbejdsgruppen befolkningen en livsstil, der kan medvirke til at forebygge D-vitaminmangel. Det anbefales at spise 200-300 gram fisk om ugen og opholde sig i solen i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret.
Nogle befolkningsgrupper anbefales et tilskud på 10 mikrogram om dagen. Det gælder personer, som får meget lidt soleksponering af huden, enten på grund af meget lidt ophold udendørs, tildækkende påklædning elller mørk hud. Personer over 70 år, personer i risiko for knogleskørhed og personer på plejehjem bør anbefales 20 mikrogram D-vitamin i kombination med kalcium.
Arbejdsgruppen vurderede desuden, at det vil være en fordel at indføre D-vitaminberigelse af kosten. Formålet med en eventuel berigelse vil være at forebygge svær D-vitaminmangel ved at løfte hele befolkningens indtag op på det anbefalede niveau. Endvidere vil berigelse have en positiv effekt hos de risikogrupper, der af den ene eller anden grund ikke følger anbefalingen om tilskud.
Læs hele artiklen på DTU Fødevareinstituttets hjemmeside.